Sistem Rekomendasi Jurusan Pendidikan Menggunakan Algoritma C4.5 Berbasis Web untuk Siswa Sekolah Menengah Atas
Main Article Content
Abstract
Pemilihan jurusan pendidikan yang sesuai dengan potensi diri sangat penting bagi siswa sekolah menengah atas sebagai dasar penentuan arah karier dan studi lanjut. Penelitian ini mengembangkan sistem berbasis web untuk merekomendasikan jurusan pendidikan menggunakan algoritma C4.5. Algoritma ini dipilih karena mampu mengklasifikasikan data secara efisien dan menghasilkan pohon keputusan yang mudah dipahami. Data yang digunakan meliputi hasil tes minat, nilai akademik, dan preferensi siswa. Sistem ini dirancang agar siswa dapat mengetahui jurusan yang paling sesuai dengan profil mereka secara cepat dan akurat. Hasil pengujian menunjukkan bahwa sistem memiliki tingkat akurasi antara 90–95%, serta mampu memberikan rekomendasi secara real-time berbasis data input. Sistem ini dapat membantu pihak sekolah dan siswa dalam proses bimbingan dan konseling secara lebih objektif dan terarah.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, the copyright of the article shall be assigned to the journal Algor, Universitas Buddhi Dharma as the publisher of the journal.
Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all forms and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases, and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic, and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc., will be allowed only with written permission from journal Algor.
journal Algor, the Editors, and the Advisory Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions, or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the journal Tech-E, Universitas Buddhi Dharma are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.

